Новини та події
НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА: ПРОБЛЕМИ Й ПЕРСПЕКТИВИ
17 червня катедра української мови, літератури та журналістики зібрала філологійну спільноту, аби зануритися в актуальну для сучасного вчительства тему – Нова українська школа.
Старший викладач Світлана Рашитівна Молочко майстерно окреслила проблеми НУШ, представила корисну, особливо для майбутніх учителів, інформацію щодо особливостей освітнього процесу в сучасній школі, зацікавила слухачів завданнями, що скеровані на формування критичного мислення.
До обговорення доєдналися професор С. О. Жила, професор О. О. Лілік, доцент Н. В. Грона, доцент Т. Л. Хомич.
Надзвичайну цікавість до науково-методичного семінару виявили здобувачі вищої освіти ОПП Середня освіта (Українська мова і література). Вони активно долучалися до дискусії, ставили посутнісні глибокі запитання, із захопленням виконували запропоновані завдання. Наводимо студентські враження від заходу.
Світлана Гречуха: «Відвідати цей семінар було чудовою можливістю для майбутніх учителів. На мій погляд, студентам, які навчаються за нашою спеціальністю, не вистачає дисципліни педагогічного спрямування, яка б ознайомлювала з інноваційними підходами в НУШ, зокрема використанням компетентнісно орієнтованих завдань».
Марія Головач: «Особисто я залишилася під враженням від семінару Світлани Рашитівни. Вона дуже доступно пояснювала матеріал, видно, що розуміється на темі. Особливо корисним було обговорення того, як насправді працюють нові методи в школі. Надали багато практичних порад. І, звичайно, атмосфера була дружня й невимушена. Час витрачений з користю, дякую!»
Валерія Осипець: «Лекція «Нова українська школа: проблеми і перспективи» була надзвичайно цікавою та змістовною. Особливо сподобались вправи, які використовують у НУШ – вони сучасні, креативні й справді мотивують до навчання. Було корисно дізнатися про нові підходи до викладання мовно-літературних предметів та способи оцінювання результатів. Такі методи допомагають учням бути активними, самостійними й розвивати власне мислення. Зустріч залишила приємне враження».
Євгенія Іванова: «Цікавим було почути про те, що різнить НУШ від «старої» школи та які відгуки вчителів, які вже працюють за цією програмою. Світлана Рашитівна наголосила на гострому питанні: нова українська школа – нова чи стара? Завдяки її доповіді наочно побачила, що Василь Сухомлинський вже створив основні ідеї НУШ. Тож для України це навіть не нове, а забутий досвід. Також вразила педагогіка Сковороди, а точніше – його шкала оцінювання, яку навела доповідач. Він дуже чітко і лаконічно оцінював своїх учнів, без зайвих прикрас. Та я згодна з пані Світланою, що в сучасних умовах це зовсім не підійде».
Аліна Семко: «Завдяки науково-методичному семінару мені вдалося детальніше дізнатися про основні положення концепції Нової української школи. Світлана Рашитівна, як завжди, майстерно висвітлила інформацію. Було помітно, що вона дуже віддана справі, яку робить, і їй не байдужа доля освіти. Окремої подяки заслуговують продемонстровані завдання з компетентнісно орієнтованого навчання. Вони відразу ж пробудили моє критичне мислення й надзвичайно зацікавили. Жвава дискусія наприкінці заходу підтвердила, що Світлана Рашитівна порушила важливу й актуальну тему. Дякую за чудовий семінар та нові знання!»
Катерина Труба: Семінар Світлани Рашитівни спонукав до роздумів і надихнув. Особливо цінними стали практичні ідеї – приклади завдань, що справді вчать мислити. Вразили нові підходи до оцінювання, адже за ними стоїть щире прагнення побачити в кожній дитині потенціал, а не просто результат. Дякую за можливість поглянути на навчання по-новому!»
Валерія Шкиліндій: «Дякую за можливість долучитися до науково-методичного семінару та більше дізнатися про сучасні освітні тенденції! Доповідь та презентація містили ґрунтовну інформацію про Нову українську школу. Світлана Рашитівна наблизила цю освітню реформу до практичного застосування в роботі вчителів та представила проблеми й перспективи розвитку.
Доповідач проаналізувала позитивні аспекти й визначила, що вони сприятимуть створенню нового освітнього середовища, а також формуватимуть ключові компетентності сучасної особистості.Найцікавішими для мене виявилися завдання, які продемонструвала Світлана Рашитівна. Це був яскравий приклад того, як можна інтегрувати різні способи формування компетентностей, знань та вмінь».
Тетяна Волк: «Сьогоднішній науково-методичний семінар став для мене знахідкою, адже доповідач продемонструвала приклади завдань, які не просто потребують "сухих" відповідей, а спонукають до критичного мислення. Також Світлана Рашитівна поглибила знання студентів про НУШ, детально описала нові підходи до оцінювання учнів. Такий захід є гарною можливістю для майбутніх учителів отримати додаткові знання, щоб у майбутньому стати чудовим фахівцем своєї справи».
Кирило Холявко: «Аніскільки не шкодую, що відвідав семінар, лектором якого була Світлана Рашитівна! Тема цікава і, безсумнівно, корисна для студентів, адже кожен матиме досвід роботи в школі. Дізнатися більше про НУШ та її особливості – важливий етап професійної підготовки майбутніх учителів. Атмосфера семінару була дивовижною: цікавий, доброзичливий виклад матеріалу; демонстрація завдань передусім на критичне мислення і пропонова студентам надати відповідь на них. Світлана Рашитівна яскраво розкрила тему не лише теоретично, а й практично. Сподіваюся, що подібних семінарів буде більше, дякую за запрошення!»
Текст Тетяни Хомич.
Державна атестація – важливий крок до професійного майбутнього!
У Навчально-науковому інституті історії та соціогуманітарних дисциплін імені О.М. Лазаревського Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка відбулася державна атестація здобувачів вищої освіти за спеціальністю 032 «Історія та археологія» (бакалаврат).
Атестація здійснювалася у формах:
- публічного захисту (демонстрації) кваліфікаційної роботи;
- складання атестаційного іспиту.
Наші випускники продемонстрували:
- ґрунтовне володіння історичними знаннями;
- уміння працювати з джерельною базою;
- аналітичне мислення й логічну аргументацію;
- академічну зрілість і відданість історичній науці.
Члени екзаменаційної комісії відзначили якість бакалаврських досліджень, різноманітність і актуальність тем, а також належний рівень знань, продемонстрований під час іспитів. Це – свідчення ґрунтовної підготовки та готовності студентів до подальшого навчання або професійної діяльності.
Щиро вітаємо наших бакалаврів з успішним завершенням важливого етапу освітнього шляху! Бажаємо нових досягнень, натхнення та впевнених кроків у майбутнє!
«Добродія Фудз» гостинно зустрічає студентів
Здобувачі вищої освіти, які опановують спеціальність 181 Харчові технології та спеціальність 102 Хімія, відвідали у рамках відповідних практик сучасний виробничий комплекс «Добродія Фудз» в смт Михайло-Коцюбинське (Чернігівська область). Це підприємство випускає продукцію ТМ «Добродія» та є одним із лідерів серед виробників вівсяних пластівців в Україні. Бренд представлений 17 товарними позиціями, серед яких: вівсяні та мультизлакові пластівці, корисні крупи, порційні страви та ін. Завдяки використанню інноваційних технологій у продукції «Добродія» зберігається до 95% користі зерна.
Екскурсію по сучасному підприємству провів завідувач виробництвом Руденок Олександр Олександрович. Він звернув увагу студентів-харчовиків на виробничі процеси, їх автоматизацію і сучасне технологічне обладнання, познайомив студентів-хіміків з роботою лабораторії, де здійснюється аналіз основних показників якості продукції на всіх етапах виробництва, проводиться хімічний контроль води. Студенти у черговий раз переконалися у важливості обраних професій.
Дякуємо керівництву «Добродія Фудз» за співпрацю, довіру нашим випускникам, які вже стали частиною колективу підприємства, Олександру Олександровичу Руденку за цікаву екскурсію та смачні подарунки.
Аспіранти Інституту історії та соціогуманітарних дисциплін імені О.М.Лазаревського взяли участь у Всеукраїнському форумі студентів і молодих вчених «Наука для молоді – 2025»
Аспіранти, які навчаються на освітньо-наукових програмах 032 Історія та археологія та 011 Освітні, педагогічні науки, взяли участь у Всеукраїнському форумі студентів і молодих вчених «Наука для молоді – 2025», який відбувся з метою підтримки наукової молоді та розвитку міжінституційної співпраці.
Захід став платформою для налагодження ефективної комунікації між молодими дослідниками та досвідченими вченими. Форум є потужною ініціативою зі створення спеціалізованого середовища для молодих науковців, що стимулює їхню дослідницьку активність, надає можливості для самореалізації та популяризує науку серед молоді.
Учасники обговорили низку важливих тем, зокрема:
- можливості наукової співпраці та професійного розвитку для молодих вчених;
- інтеграцію сучасних технологій у наукову діяльність;
- просування молодіжної науки;
- шляхи пошуку фінансування наукових проєктів;
- питання інклюзивності та доступності наукових ініціатив.
Форум об’єднав представників наукових спільнот України та Німеччини, які поділилися власним досвідом реалізації успішних дослідницьких ініціатив.
Участь аспірантів у таких заходах є свідченням їхньої наукової зацікавленості та прагнення долучатися до сучасних наукових процесів в Україні та за її межами.
Участь викладачів та аспірантів Інституту історії та соціогуманітарних дисциплін імені О.М. Лазаревського в ХІХ Батуринських читаннях
Викладачі та аспіранти спеціальності «Історія та археологія» взяли участь у ХІХ Батуринських читаннях – міжнародному науковому форумі, що відбувся з нагоди низки пам’ятних дат: 400-річчя заснування Батуринської фортеці, 100-ї річниці створення громадського музею імені П. Прокоповича в Батурині та 50-річчя відкриття Батуринського історико-краєзнавчого музею.
Під час заходу учасники представили доповіді, присвячені актуальним проблемам історії України, зокрема подіям козацької доби, питанням культурної спадщини, а також розвитку музейної справи в Україні. Особливу увагу було приділено значенню Батурина як історичного центру та ролі музейних установ у збереженні національної пам’яті.
Участь у таких наукових читаннях є важливим елементом професійного становлення молодих дослідників, сприяє розвитку академічного діалогу, обміну досвідом, налагодженню міжінституційної співпраці та популяризації історико-культурної спадщини України.
Викладачі НУЧК — учасники воркшопу з проєкту «Healthy food»
Професорка Ольга Мехед та доцент Віктор Янченко, викладачі природничо-математичного факультету, долучилися до підсумкового воркшопу в межах реалізації обласного освітнього проєкту «Healthy food: здоровим бути здорово!». Захід об'єднав активних освітян Чернігівської області, які брали участь у проєкті, спрямованому на популяризацію здорового способу життя та формування культури здорового харчування серед молоді.
Учасниками воркшопу стали консультанти Центрів професійного розвитку педагогічних працівників (фахівці місцевих органів управління освітою), керівники професійних спільнот заступників директорів з виховної роботи, а також координатори виховних активностей, реалізованих у межах проєкту.
Учасники високо оцінили науковий супровід проєкту та готовність університетської спільноти долучатися до виховної та просвітницької діяльності.
Таке міжінституційне спілкування має велике значення для підвищення якості освітнього процесу, обміну досвідом та поширення кращих практик виховної роботи. Воно сприяє зміцненню співпраці між закладами вищої та загальної середньої освіти, що є запорукою формування сучасного, свідомого, здорового покоління.
Посвята у природодослідники
Минулого тижня на навчально-науковій станції університету відбулася посвята у природодослідники студентів природничо-математичного факультету, які виявили найбільший дослідницький інтерес до об’єктів живої та неживої природи під час навчально-польових практик з дисциплін біологічного, екологічного, географічного та туристичного напрямків. Під час практик здобувачі освіти не обмежувалися навчально-дослідницькою діяльністю на базі польових практик – навчально-науковій станції, а ще й вивчали природну та історико-культурну спадщину українського народу в Ічнянському національному природному парку, Національному ботанічному саду імені М. М. Гришка НАН України, музеї “Fata morgana” у Вихвостові.
ВІТАЄМО З ПЕРЕМОГОЮ У ВСЕУКРАЇНСЬКОМУ ЕКОЛОГІЧНОМУ КОНКУРСІ
Студентка 28 групи природничо-математичного факультету (освітня програма Екологія) нашого університету Анастасія ЗМЕУ посіла призове місце у Всеукраїнському конкурсі наукових робіт студентів та молодих вчених «Актуальні проблеми та інноваційні технології у сфері цивільного захисту та екологічної безпеки для повоєнного відновлення України», фінальний етап якого відбувся 26 травня 2025 року у Державному університеті «Київський авіаційний інститут».
Всеукраїнський конкурс організований за підтримки Міністерства освіти і науки України, Національної академії наук України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України та Міністерства оборони України.
Метою заходу є ознайомлення з новітніми досягненнями, аналіз методів і можливостей використання сучасних інформаційних і телекомунікаційних технологій в галузях цивільного захисту, екологічної безпеки, гуманітарного розмінування, захисту критичної інфраструктури, а також автоматизованого керування об’єктами на основі інформаційних систем, та можливість впровадження результатів досліджень.
Студентка бакалаврату ОП Екологія Анастасія ЗМЕУ під науковим керівництвом доцента кафедри біології, к.б.н. Світлани ПОТОЦЬКОЇ презентувала на конкурсі роботу з теми «Екологічний стан ґрунтової сфер урботериторії Чернігова та підходи щодо оздоровлення міських екосистем в умовах воєнного стану». За якісно проведене і представлене дослідження здобувачка освіти посіла призове місце та отримала диплом ІІ ступеня.
Щиро пишаємося таким значущим здобутком і зичимо наснаги учасникам для подальшої роботи в науковій сфері задля сприяння розвитку нашої рідної Чернігівщини.
Вітаємо конкурсантку
Студентка 4-го курсу спеціальності «Психологія» Горбатенко Катерина брала участь у V Всеукраїнському конкурсі наукових робіт для студентської молоді «Здорова дитина – здорова нація», організованому Глухівським національним педагогічним університетом імені О. Довженка. За підсумками конкурсу Катерина стала переможницею у номінації «За оригінальність теми» (наукова робота "Подолання проявів "синдрому Доріана Грея" у підлітків засобами когнітивно-поведінкової терапії). Дослідження студентки було відзначене журі за новаторський підхід, креативність та практичну цінність. Науковим керівником студентки виступала доцент Дерев'янко С.П. Колектив ННІ психології та соціальної роботи щиро вітає Горбатенко Катерину з перемогою та бажає подальших творчих і наукових здобутків!
Розвиток співпраці з громадами – один з пріоритетів діяльності НУЧК імені Т.Г Шевченка
11 червня 2025 року відбулося підписання Меморандуму про співробітництво і партнерство між Національним університетом «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка та Новобілоуською сільською радою Чернігівського району Чернігівської області.
Документ було підписано ректором нашого університету, професором Олегом ШЕРЕМЕТОМ та сільським головою Дмитром ФЕДОРОВИМ.
Метою укладеного Меморандуму є налагодження та підтримка конструктивного співробітництва у сфері науково-дослідної та науково-практичної діяльності, а також за іншими напрямками.
У межах співпраці передбачається об’єднання зусиль Сторін у напрямку організації проходження виробничої практики, стажувань для здобувачів освіти, дотримання трудових прав і гарантій молодих спеціалістів, що отримують перше робоче місце на підприємствах та інше.
Особливістю Меморандуму є також його прикладний характер. Будемо спільно займатися організацією підтримки визначених напрямків технічного вдосконалення, покращення знань та практичних навичок з питань водопостачання, водовідведення та водоочистки.
За інформацією відділу міжнародних зв’язків та соціального партнерства.