Про насДокументиНовиниКонтакти

Ресурсний центр з інклюзивної освіти у Чернігівському національному педагогічному університеті імені Т.Г.Шевченка створений на підставі рішення Вченої ради ЧНПУ імені Т.Г.Шевченка з метою поширення принципів інклюзивної освіти в академічному середовищі, формування інклюзивної компетентності у майбутніх викладачів у ході їх професійно-педагогічної підготовки, координації зусиль адміністрації Університету, факультетів, структурних підрозділів, органів студентського самоврядування щодо створення належних умов для задоволення освітніх потреб студентів з особливими потребами.

Ресурсний центр з інклюзивної освіти є окремим структурним підрозділом Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка і функціонує на засадах співпраці та узгодження дій викладачів, аспірантів, докторантів Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка, студради Університету.

Загальна декларація прав людини

Закон України про вищу освіту

Закон України Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання

Закон України Про внесення змін до деяких законів України щодо прав інвалідів

Закон України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні

Закон України Про реабілітацію інвалідів в Україні

Конвенція про права інвалідів (укр-рос)

Постанова Кабінету Міністрів України Про затвердження плану заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших мало мобільних груп населення

Постанова Про поліпшення матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків

Про забезпечення безперешкодного доступу до навчальних закладів

Про затвердження Плану заходів щодо виконання завдань і заходів Державноїцільової програми на період до 2020 року

Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання

Указ президента Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні

Указ Президента України Про заходи щодо розв'язання актуальних проблем осіб з обмеженими фізичними можливостями

Особливі освітні потреби. 5 нових правил інклюзивної освіти

26 травня в українських школах пролунав останній дзвоник, що знаменує закінчення навчального року і в інших навчальних закладах. Наступний такий період держава пообіцяла почати за новими правилами, узаконивши інклюзивну освіту.

23 травня народні депутати прийняли Закон про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг (надалі, відповідно, — Закону про інклюзію та Закон про освіту). Деякі структури соціальної сфери гучно охрестили його «законодавчим стартом інклюзивної освіти в Україні». Проте це не так, оскільки ще 16 грудня 2009 року Україна ратифікувала Конвенцію про права осіб з інвалідністю, ст. 24 якої передбачає право таких осіб на освіту на підставі рівних можливостей. Саме тоді згідно зі ст. 9 Конституції України цей міжнародний документ став частиною національного законодавства України. Крім того, 15 серпня 2011 року Уряд України затвердив Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах (надалі — Порядок інклюзивного навчання).

Тоді в чому ж полягає новизна Закону про інклюзію? Тут варто виділити 5 основних моментів.

1. Дано визначення інклюзивної освіти. Попри те, що згаданий Порядок інклюзивного навчання діє в Україні майже шість років, саме поняття цієї системи у ньому не закріплено. В результаті часто пересічні громадяни запитують: «Що таке інклюзія?». Деякі з них навіть плутають її із системою обслуговування в готелях All inclusive, тобто «Все включено». І недарма, адже інклюзія є включенням певних груп людей до соціальних процесів, у даному випадку до навчання. Тому Закон про освіту було доповнено ст. 23–1, якою інклюзивне навчання визначено як систему освітніх послуг, яка забезпечує реалізацію права на освіту осіб з особливими освітніми потребами та їх соціалізацію та інтеграцію в суспільство. Оновлений Закон роз’яснює, кого саме слід віднести до таких осіб. Ними є ті, хто потребують додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення їхнього права на освіту, сприяння розвитку особистості, поліпшення стану здоров'я та якості життя, підвищення рівня участі у житті громади. Таке визначення в затвердженому Урядом Порядку теж відсутнє.

2. Розширено перелік навчальних закладів для інклюзивного навчання. Порядок інклюзивного навчання за версією Уряду застосовується лише загальноосвітніх закладів, тобто шкіл, коледжів, ліцеїв і ПТУ. Закон про інклюзію закріпив право громадян на освіту незалежно від особливих освітніх потреб в усіх навчальних закладах. Так, ст. 40 Закону про освіту доповнена нормою про те, що в ПТУ особи з особливими освітніми потребами можуть навчатися з урахуванням медичних показань та згідно з висновками МСЕК (для дорослих) чи ЛКК (для дітей до 18 років). А його статті про вищу та післядипломну освіти тепер передбачають дистанційну форму навчання.

3. Знято обмеження щодо кола осіб, які потребують інклюзивного навчання. Якщо у Порядку йшлося лише про дітей, то Закон говорить про особу з такими потребами незалежно від віку. Це означає, що інклюзивними будуть не лише перелічені навчальні заклади, а й дитячі садочки, університети та інститути післядипломної освіти. А отримувати освіту зможуть не лише учні, а й вихованці, студенти та слухачі. До слова, українці вважають, що інклюзивна освіта потрібна лише дітям з інвалідністю. Однак така система зручна і тим, хто часто хворіє або після операції потребує тривалої реабілітації, а також студентам, які стали батьками.

4. Інклюзивну освіту перетворено на обов’язок органів влади та місцевого самоврядування. Порядок інклюзивного навчання передбачає, що відповідні класи (групи) утворюються за рішенням керівника закладу. Згідно ж із Законом про інклюзію доступність освітніх послуг для осіб з особливими освітніми потребами є одним з основних принципів освіти. А його забезпечення шляхом створення безперешкодного середовища коштом місцевого бюджету поклав на органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади. Іншими словами, місцеві ради зобов’язані виділяти кошти на обладнання доступних дитячих садочків, шкіл і ВНЗ, управління освіти — передавати кошти цим закладам, а органи архітектурно-будівельного контролю слідкувати за дотриманням будівельних норм при їх обладнанні.

5. Узаконено навчання жестовою мовою та літературу шрифтом Брайля, а точніше право на навчання з їх допомогою. Це означає, що батьки вихованця, учня чи сам студент з вадами слуху чи зору мають право вимагати від педагогічного складу знання жестової мови, а від керівництва навчального закладу — забезпечення навчальною літературою шрифтом Брайля. На жаль, нині українські видавництва орієнтовані на таку навчальну літературу лише для шкіл. Однак Закон про інклюзію породить попит на літературу і для інших навчальних закладів, оскільки студенти та слухачі з особливими освітніми потребами «вийдуть з тіні» та зможуть захищати своє право на освіту в суді.

Ці зміни наберуть чинності наступного після офіційного опублікування Закону про інклюзію.

Джерело: https://knk.media/obshchestvo/15120-osoblivi-osvitni-potrebi-5-novikh-pravil-inklyuzivnoji-osviti.html

Президент підписав закон про інклюзивну освіту

Президент Петро Порошенко підписав закон "Про внесення змін до Закону України "Про освіту" щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг".

Як повідомляє кореспондент Укрінформу, урочиста церемонія підписання відбулася під час відвідування президентським подружжям інклюзивної 168-і київської школи, де кожен п’ятий учень - з особливими освітніми потребами.

“Я прийняв рішення підписати (закон "Про внесення змін до закону України "Про освіту" — ред.) саме у вашій школі для того, щоб вся Україна і весь світ знали про величезні досягнення, які педагогічний колектив має у цій школі, як учні живуть єдиною учнівською громадою, як діти, які дуже добре чують, вивчають мову жестів, співають пісні, коли навіть одна дитина у їхньому класі має особливі потреби. Це означає, що з маленьких малеч ми — справжні європейці. Це означає, що ми стаємо єдиною непереможною європейською нацією”, - сказав глава держави.

Як повідомляло агентство, 23 травня 2017 року Верховна Рада ухвалила закон "Про внесення змін до Закону України "Про освіту" щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг". Цим законом, зокрема, закріплюється право на освіту осіб з особливими освітніми потребами і надається їм можливість здобувати освіту в усіх навчальних закладах, у тому числі безоплатно в державних і комунальних навчальних закладах, незалежно від "встановлення інвалідності".

Також передбачається можливість запровадження дистанційної та індивідуальної форми навчання; визначаються поняття "особа з особливими освітніми потребами", "інклюзивне навчання"; надається можливість особам з особливими освітніми потребами отримати психолого-педагогічну та корекційно-розвиткову допомогу, створити для таких осіб інклюзивні та спеціальні групи (класи) у загальноосвітніх навчальних закладах.

Документ розроблено відповідно до Конвенції про права осіб з інвалідністю, яку Україна ратифікувала у 2009 році.

Впровадження інклюзивної освіти в Україні розпочалося торік у Запорізькій області. Як повідомляла у травні 2017 року Марина Порошенко, за 2016-2017 навчальний рік кількість інклюзивних шкіл у Запорізькій області зросла у 8 разів, а кількість інклюзивних класів у 12 разів, кількість учнів в цих класах - у 15 разів.

До проекту, який підтримує Благодійний фонд Порошенка, з 1 вересня долучаться ще 4 регіони - Чернігівська, Хмельницька, Дніпропетровська та Житомирська області.

Джерело: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2259777-prezident-pidpisav-zakon-pro-inkluzivnu-osvitu.html

На Дніпропетровщині відкриють бібліотеки для особливих дітей у 50 школах

Цьогоріч у 50 інклюзивних школах Дніпропетровської області створять сучасні медіатеки. Йдеться про оновлені бібліотеки з креативним дизайном, полицями з цікавою літературою, комп’ютерами з Інтернетом, безкоштовними принтерами та ксероксами і навіть зонами відпочинку. Про це повідомив голова Дніпропетровської ОДА Валентин Резніченко.

«У медіатеках – сучасних бібліотеках шкіл з інклюзивною освітою – можна навчатися, спілкуватися, знаходити нових друзів. Це особливо важливо для дітей з особливими потребами. За два роки ми облаштуємо медіатеки в 104 інклюзивних школах області, у планах на 2017-й – 50 бібліотек», – наголосив Резніченко.

Як зазначили у прес-службі ОДА, ремонтні роботи в бібліотеках інклюзивних шкіл стартують у липні та завершаться до початку нового навчального року. Медіатеки облаштовують за єдиним макетом – його в березні цього року під час робочої поїздки до Дніпра презентувала дружина Президента України Марина Порошенко.

У 2016-2017 навчальному році в 104 інклюзивних школах Дніпропетровщини навчалося 276 учнів з особливими потребами.

Джерело: https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/2257032-na-dnipropetrovsini-vidkriut-biblioteki-dla-osoblivih-ditej-u-50-skolah.html

В Україні лише третина шкіл доступна для дітей на інвалідних візках

Одна третина всіх шкіл в Україні мають доступ для дітей на інвалідних візках. Про це заявив Уповноважений Президента України з прав дитини Микола Кулеба під час прес-конференції, повідомляє кореспондент Укрінформу.

«На жаль, у нас сьогодні з 17 тисяч шкіл тільки 91 школа має доступ до другого поверху для дітей на візочках, на жаль, одна третина з усіх шкіл має доступ до першого поверху для дітей на візочках. І це дуже велика проблема», - заявив Кулеба. Він підкреслив, що за даними Міністерства освіти і науки, «за минулий рік кількість дітей в інклюзивних класах збільшилася в півтора рази».

«Сподіваюся, що все більше дітей будуть в інклюзивних класах. Але з чим ми стикаємося - проста річ: батьки тих дітей, які вчаться в звичайних школах, не готові до того, щоб поруч з їхньою дитиною була дитина з інвалідністю», - зазначив Кулеба. Окрім того, за його словами, вчителі також не вміють надавати послуги дітям з інвалідністю, оскільки не вчилися цьому.

Джерело: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2247169-v-ukraini-lise-tretina-skil-dostupna-dla-ditej-na-invalidnih-vizkah-kuleba.html

Лише 4% дітей з особливими потребами навчаються в інклюзивних класах

В Україні лише 4% дітей із особливими освітніми потребами охоплені інклюзивною формою освіти. Про це повідомила дружина Президента Марина Порошенко під час брифінгу у загальноосвітній школі №28 міста Житомира, яку вона відвідала 26 травня.

"Команда благодійного фонду Порошенка минулого року розпочала проект щодо впровадження інклюзивного освітнього середовища в Україні. Він стартував у Запоріжжі. А вже наприкінці цього року до нас приєдналися ще чотири області, зокрема Житомирщина. Сьогодні ми відвідали загальноосвітню школу №28 міста Житомира, оскільки тут навчаються діти з особливими освітніми потребами, і наступного року кількість дітей збільшиться вдвічі. Ми раді, що освітяни України підтримують проект з інклюзивної освіти, активно долучаючись до цього процесу", - зазначила Марина Порошенко.

Житомирська школа №28 є одним із навчальних закладів - учасників пілотного проекту БФ Порошенка щодо розвитку інклюзивного освітнього середовища в Україні.

У Житомирській області інклюзивну освіту вже впроваджують 138 шкіл та ще близько сорока навчальних закладів долучаться до проекту з 1 вересня.

"Я думаю, що десь 350 учнів із 1 вересня сядуть за парти зі своїми однолітками. Загалом же по Україні у нас дуже низький відсоток дітей із особливими освітніми потребами, які охоплені інклюзивною формою освіти, - це лише 4%. При цьому близько 64 тисячі дітей, які знаходяться поза зоною якісної освіти і, найголовніше, соціалізації", - уточнила перша леді.

Під час візиту до навчального закладу Марина Порошенко також оглянула приміщення шкільної бібліотеки, яку до початку нового навчального року переобладнають у сучасну медіатеку.

"Проект медіатеки ми передали Житомирській облдержадміністрації (7 квітня дизайн-проект був вручений голові ОДА Ігорю Гундичу. - Ред.). Уже розроблено графік, за яким будуть реконструйовуватись старі бібліотеки на нові медіатеки у школах Житомирської області", - сказала дружина Президента.

Як повідомляв Укрінформ, 7 квітня Житомирщина долучилась до пілотного проекту Благодійного фонду Порошенка щодо розвитку інклюзивного освітнього середовища.

Дружина Президента відвідала у Житомирі екологічний ліцей №24, де разом із дітьми учасників АТО створила розділ про Житомирську область у "Книзі Миру", а після цього взяла участь у роботі тренінгу для спеціалістів психолого-медико-педагогічних консультацій, який відбувається у рамках програми Фонду Порошенка "Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації".

Джерело: https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/2236119-lise-4-ditej-z-osoblivimi-potrebami-navcautsa-v-inkluzivnih-klasah.html

Наступного року профінансують інклюзивне навчання для 40 тисяч дітей

Представник Президента у Верховній Раді народний депутат Ірина Луценко повідомила, що ухвалений у вівторок закон забезпечить фінансування інклюзивної освіти для 40 тисяч дітей з особливими потребами.

Про це вона сказала під час брифінгу у Верховній Раді, повідомляє кореспондент Укрінформу.

«Такий проголосований законопроект дає можливість з наступного фінансового року профінансувати для 40 тисяч діток з особливими потребами можливість навчатись і отримувати відповідну освіту в Україні, і мати таку ж можливість, як і всі інші дітки, - бути справжнім майбутнім для України», - сказала Луценко.

Вона додала, що на навчання однієї дитини з особливими потребами наразі необхідно близько 17 тисяч гривень на рік.

Водночас перший заступник голови Комітету ВР з питань науки і освіти Олександр Співаковський наголосив, що ухвалений сьогодні закон врегульовує значну кількість питань щодо можливості доступу людей з особливими потребами до освітніх послуг.

«Цей законопроект є послідовною лінією «Блоку Петра Порошенка» і Президента України щодо розширення можливостей освітнього простору України», - додав він.

Як повідомлялося, у вівторок Верховною Радою ухвалено Закон про внесення змін до Закону України "Про освіту" щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг.

Джерело: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2233857-nastupnogo-roku-profinansuut-inkluzivne-navcanna-dla-40-tisac-ditej.html

Фонд Порошенка и МОН домовилися про співпрацю з питань інклюзивної освіти

Дружина Президента, голова Благодійного фонду Порошенка пані Марина Порошенко разом із міністром освіти і науки Лілією Гриневич 19 квітня підписали Меморандум про співпрацю у питанні запровадження інклюзивного освітнього середовища в Україні. Про це повідомляє прес-служба Глави держави.

"Такий крок дозволить не лише стратегічно продовжувати реформування української школи, а й враховуючи спільний позитивний досвід реалізації пілотного проекту щодо розвитку інклюзивного освітнього середовища у Запорізькій області, систематично впроваджувати інклюзивну освіту в усіх дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах України", - йдеться у повідомленні.

Зазначається, що передбачається співпраця щодо ресурсно-методичного забезпечення інклюзивної освіти. Одним із першочергових завдань сторони визначили впровадження Програми прозорого фінансування інклюзивного освітнього середовища за принципом «гроші за дитиною». А також – розробку каталогу освітніх послуг для осіб з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в умовах інклюзивного навчання, та визначення вартості цих послуг.

На переконання Марини Порошенко, тісна взаємодія та узгоджені кроки на шляху розвитку інклюзивного освітнього середовища дозволять побудувати в Україні сучасний та прогресивний освітній простір. «Наша амбітна мета – щоб кожна українська дитина з особливими освітніми потребами здобувала освіту спільно з однолітками з урахуванням своїх індивідуальних потреб, здібностей та інтересів», - зазначила вона.

Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич підкреслила, що нині лише 4 тисячі дітей залучені до інклюзивної освіти. «Зараз лише 4 тисячі дітей з особливими потребами залучені до інклюзивної освіти. А це лише 10% від загальної кількості учнів з особливими потребами, тому ми маємо розширювати цей досвід на всю Україну і збільшувати кількість інклюзивних шкіл», - сказала вона.

Джерело: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2214570-fond-porosenka-i-mon-domovilisa-pro-spivpracu-z-pitan-inkluzivnoi-osviti.html

Національний університет "Чернігівський колегіум" імені Т.Г.Шевченка

Національний університет "Чернігівський колегіум" імені Т.Г. Шевченка сьогодні – це один з престижних і авторитетних навчальних закладів України, у якому запроваджуються і плідно розвиваються наукові досягнення, а також кращі національно-історичні та культурні традиції українського народу.